Vaksine katt

vaksinasjon av katt

Hvilke vaksiner skal katten min ha?

Hvilke sykdommer skal kattene våre vaksineres mot? Dette vil avhenge av hvor i verden katten bor, forholdene den vokser opp under, og om det er planlagt å ta den til andre land der den vil møte andre sykdommer enn de vi vanligvis ser her i Norge.

hvor ofte?

Grunnvaksinasjonen av katter gjøres i to omganger, den første når katten er 11-12 uker gammel og den neste ca. 3–4 uker senere. Deretter vaksineres katten årlig mot katteinfluensa og kattepest.

kattepest og katteinfluensa

Kattepest er en alvorlig og potensielt dødelig sykdom, og selv katteinfluensa kan ha et veldig alvorlig forløp. Ved å vaksinere katten din mot disse sykdommene beskytter du ikke bare din egen katt mot smitte, du bidrar også til å holde det totale smittepresset, det vil si mengden smittestoffer i kattepopulasjonen, på et lavt nivå. Både kattepest og katteinfluensa er veldig smittsomt, og selv innekatter har en risiko for å smittes indirekte via mennesker og gjenstander, og bør derfor vaksineres.

bivirkninger?

Det hender at katter får bivirkninger i 1–2 dager etter vaksinasjonen, i form av en lett, øm hevelse på injeksjonstedet og noen ganger får de også feber. I sjeldne tilfeller kan katten rammes av en overfølsomhetsreaksjon som kan være alvorlig.

reise utenlands?

For katter som skal reise utenlands kreves ytterligere vaksinasjoner. Ifølge Mattilsynet og øvrige EU-lands regelverk skal katten være vaksinert mot rabies og ha et EU-pass.