Massasje hund

massasje for hunder

En viktig del av rehabiliteringen

Massasje er en svært gammel behandlingsmetode der hendene mekanisk bearbeider mykdeler, først og fremst muskulatur, men også hud og bindevev. Det finnes mange ulike former for massasje. I dag brukes massasje som en viktig del av rehabiliteringen innenfor veterinærmedisin.

Massasjens effekt i kroppen

Ved berøring reduseres mengden stresshormoner og dette kan igjen senke blodtrykket. Hunden puster ofte langsommere og tarmbevegelsene kan øke i aktivitet noe som innebærer at hunden ofte må på do umiddelbart etter massasjen. Massasje kan også hjelpe til med å frigjøre endorfiner som sies å være kroppens egne naturlige smertelindring. Mange hunder nyter massasjen og det kan også hjelpe til med å redusere stress, uro og ubehag.

• lokalt økt blodsirkulasjon som bidrar til at oksygen og næring transporteres mer effektivt til kroppsvevet
  • muskler og sener kan bli mer elastiske gjennom massasje og kombinert med stretching, kan også leddenes bevegelsesomfang vedlikeholdes eller forbedres.
  • muskulaturen blir vanligvis myk og avslappet under massasjen
  • blodtrykket kan senkes ved at blodkar utvides
  • massasje øker lymfesirkulasjonen
  • massasje kan resultere i finere pels ved økt metabolisme i hud og talgkjertler
  • Gjør at hunden restituerer seg raskere etter hard fysisk aktivitet

Når er massasje nyttig?

• ved muskulære spenninger
  • ved muskelsmerte
  • dårlig sirkulasjon med påfølgende hevelser
  • oppvarming før stretching
  • for å motvirke stress
  • på arrvev
  • ved stølhet og nedsatt bevegelighet
  • ved leddsmerter
  • om hunden har artrose

Hvilke hunden kan masseres?

Her er noen eksempler:

• Friske, aktive, voksne hunder.
  • Hunder som har påvist artrose/ forkalkninger.
  • Hunder med endret bevegelsesmønster/ innskrenket bevegelsesmønster.
  • Veldig stressede og nervøse hunder.
  • Hunder med mye stress/ nervøsitet kan har positive effekter av massasje så lenge sykdomstilstander som årsak til stress er utelukket.
  • Hunder med kompensatoriske spenninger etter halthet eller andre skader. En kompensatorisk spenning vil si å legge belastningspunktet på andre deler av kroppen enn der skaden sitter for å avlaste det smertefulle området.

VIKTIG:

• Hunder med halthet av ukjent årsak bør alltid først utredes/ undersøkes for å finne årsaken til problemet.
  • Syke hunder med nedsatt allmenntilstand av ukjent årsak har ingen fordel av massasje.
  • Hunden skal være utvokst (ikke valper)