Kiropraktikk for hunder

kiropraktikk for hund

Forebygging og behandling

Kiroprakikk og fysioterapi for hunder er vårt spesialområde, og vil tilbyr mange ulike behandlingsformer.

Kiropraktikk går i grove trekk ut på å justere ledd slik at de beveger seg slik de skal. Det er først og fremst ryggsøylens ledd som behandles, men også ekstremitetenes og kjeveleddet. Leddet er ikke «ute av ledd», det er kun mindre bevegelig i forhold til normalen.

Ved en kiropraktisk undersøkelse går vi over hunden og kjenner på bevegelighet i leddene, sammenligner sider, og vurderer låsninger. Selve låsningen «åpnes» med et raskt trykk i den retning det aktuelle ledd naturlig skal bevege seg. Det er viktig å stabilisere hunden, slik at kraften i trykket konsentreres mot behandlingsstedet.

Kiropraktikk fokuserer på unormale og nedsatte bevegelser i ryggraden (ofte kalt låsning) og de effektene dette har på nervesystemet og kroppen. Nedsatt bevegelse mellom to ryggvirvler kan påvirke eller irritere ryggmargsnervene. Målet ved veterinær kiropraktikkbehandling er å optimalisere bevegelsen og derved optimalisere nervefunksjonen til å gi riktige signaler mellom hjernen og kroppens organer.

Før dyret behandles skal det undersøkes av veterinær for å utelukke diagnoser som krever annen behandling en veterinærkiropraktikk. Veterinær kiropraktikkbehandling erstatter ikke tradisjonell veterinærmedisin, men tilbyr en viktig tilleggsbehandling for dyret. I tillegg er veterinærkiropraktikk også en effektiv behandlingsmetode for akutt eller kronisk smerte som er forårsaket av biomekaniske problemer.

Hvis en låsning (i kiropraktikken kalles dette Vertebral Subluxasjon Complex, VSC) er tilstede vil ryggen miste noe av sin mobilitet. Dette kan føre til stivhet, muskelspasmer, smerter og nedsatte prestasjoner. Nedsatt bevegelse mellom to ryggvirvler kan også affisere ryggmargsnervene. Disse nervene bør gi en fri flyt av informasjon mellom hjernen, musklene, huden og alle de andre orgenene. VSC kan forårsake nedsatte prestasjoner hos jakthunder og hos hunder som konkurrerer i for eksempel lydighet og agility.

Et dyr med VSC vil kunne forandre holdning/positur for å kompensere for den nedsatte mobiliteten i ryggen og for å unngå smerte. Dette gir økt mekanisk belastning i andre områder av ryggraden og ledd i ekstremitetene som igjen kan forårsake sekundære VSC og forverring av tilstanden.

symptomer

Når en hund har problemer med skjelett og muskler er symptomene mange og uensartede. Eksempler på symptomer kan være:

• Akutte nakke- og ryggsmerter.
  • Nedsatt prestasjonsevne.
  • Motvillighet til å bevege seg, gå i trapper eller feks hoppe inn i bilen.
  • Tegn til smerte ved enkelte bevegelser elelr ved løfting.
  • Uspesifikke haltheter, passgang eller slepende gange, nedslitte klør på en eller flere poter.
  • Overfølsom ved berøring.
  • Urytmisk trav.
  • Tilbakevendende øre- eller analkjertelinfeksjon.
  • Forandret sitteposisjon («valpesitting»).
  • Hvis dyret bare ligger til en side.
  • Gjentatte fordøyelsesproblemer.
  • Urinlekkasje.